Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu

Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Anne Froukje

27 Januari 2013 | Estland, Tallinn

Voordat we naar Tallinn zijn gegaan hebben we 4 dagen gewerkt.
Deze dagen waren best wel goed te doen. We werkten met Tuula van de afdeling en dat ging niet heel snel. Wel hebben we wonden verzorgd en mochten we op donderdag mee naar een colonscopie. Ik heb ze wel vaker gezien maar voor Nicole was het de eerste keer. Daarom kon ik na alle uitleg van Sjaak (colonverpleegkundige in het Vlietland) alles aan Nicole uitleggen. Dit was wel leuk.
Ook hebben we alles afgetekend en zijn alle stempels gezet + feedback. Een goed gevoel om een weekendje weg te zijn.

Deze dag stonden we om 06:10 op. We moesten de bus om 07:17 hebben en er nog heen lopen. We hadden snel ontbeten en de borden even afgespoeld. We kwamen net op tijd aan omdat de trein er al stond en 1 minuut na instappen wegreed. Om 08:20 kwamen we in Helsinki aan. Daar konden we meteen de tram instappen om naar de haven te gaan. We moesten om 09:30 op de haven zijn dus waren we dik op tijd. Vooral omdat de boot pas om 10:30 wegging varen. Op de terminal hadden we nog even een warme chocomelk en een cappuccino. Alle andere zaten al aan het bier.
Toen we op zee waren was er allemaal ijs om ons heen. Dit was best wel bizar. Want ook al was het niet dik de boot moest het ijs wel breken. De reis duurde anderhalf uur en toen waren we in Tallinn. Vanuit de haven moesten we een paar kilometer lopen en toen waren we in de oude stad. Inchecken kon in het hotel om 14:00 dus wilden we dat niet doen. Eerst zijn we even gaan lunchen en hebben we op de kaart gekeken wat we wilden bezoeken. De lunch was erg lekker. Daarna zijn we wat kerken gaan bezoeken en een marsepeinen museum en uitkijkpunten over de stad. Er was 1 kerk die was overduidelijk nog Russisch.
Van de buitenkant zag hij er heel mooi uit maar vanbinnen was hij vol goud en was het zeer kitscherig. We mochten geen foto’s maken helaas. De andere kerk zat vol wapenschilden die (lijkt mij) niks met de kerk te maken hebben. De uitzichtpunten waren wel mooi en leuk om te zien. De oude stad was niet heel groot dus eigenlijk hadden we al vrij snel de stad door gelopen. Toen twijfelde we wat we gingen doen. De IJslanders hadden een tentje die ze lekker vonden maar het was nog vrij vroeg. Uiteindelijk hebben we daar gedronken en gegeten. Omdat op dat tijdstip voor de helft van de prijs eten was. Ik had eendenborst en Nicole een super-de-luxe hamburger. Rond 18:00 liepen we maar terug naar de haven voor het hotel. Daar hebben we ingecheckt en hebben we lekker gedouchte en ging het licht vroeg uit.

De volgende morgen zijn we rond een uur of 9 wakker geworden. We hebben wat pannenkoekjes en broodjes op. Ook was er fruit en cake. Uiteindelijk hadden we zo veel gegeten dat we al door hadden dat we geen lunch meer nodig hadden. Na nog een kopje koffie en uitchecken gingen we weer opstap. Eerst hadden we een trap beklommen waarna je kon uitkijken op de zee. Dit was best wel leuk.Daarna zijn we naar het nieuwe gedeelte van de stad gegaan. Er waren daar een aantal warenhuizen. Hier waren ook de grotere merknamen.
Tussendoor hadden we wel nog een ijsje gehaald. Om 15:30 hadden we de stad helemaal gezien. Toen zijn we naar de haven gegaan. Daar hebben we gewacht tot we op de boot konden. Er waren allemaal dronken Finse mensen die ook op de boot moesten. Dus dat was vrij bizar. Om 17:30 vertrok de boot. En om 19:30 kwamen we aan. Daar hebben we de tram gepakt en zijn we bij de mac donalds uitgestapt. Hier hebben we snel gegeten want om 20:41 wilden we onze trein hebben. Anders hadden we een uur moeten wachten. Uiteindelijk kwamen we 22:00 in ons appartement aan. Snel daarna zijn we gaan slapen.