Beginning of Capetown - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu Beginning of Capetown - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu

Beginning of Capetown

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg Anne Froukje

03 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal :)

Zoals de meeste van jullie weten ben ik afgelopen zaterdag 31-01, na 2 vluchten (tussenstop op Dubai) met veel turbulentie, aangekomen in Kaapstad. Wauw! Wat een stad! Ongelofelijk mooi en de eerste dag ook behoorlijk onwerkelijk.
Ik woon momenteel in SeaPoint en kan wandelend naar de Atlantic Ocean. Ook kijk ik dan rechtstreeks naar Robbeneiland. Het huis is groot met een gezellige woonkamer en veel licht. Een badkamer +wc en nog een losse wc. In totaal zijn er 4 kamers, waarvan er 2 tweepersoonskamers zijn. Ik heb een kamer voor mij alleen, maar de scheidingswand loopt niet tot het plafond dus je kan elkaar nog goed horen.
Ik woon momenteel met 2 Fransejongens (Adriaan & Loindri), en 2Nederlandse meisjes waren er tot vandaag (dinsdag) en er is een Co-Assistent terugkomen (Micheal)
Binnenkort verwachten we Max.

Ik heb een hele mooie auto die ik Angelina noem (mede dankzij Stephanie). Hier in Afrika rijden ze links, en wat is dat een omschakeling zeg! Ik heb al een keertje spookgereden, maar gelukkig kwam ik er meteen achter en switchte toen maar eventjes van baan. Helaas is er zaterdag nacht al iets met mijn achterband gebeurt want de volgende morgen zat er een scheur in van 10 cm en was die compleet leeg.
Mijn band werd maandag middag pas weer vervangen.
De planning voor zondag liep daardoor wel in de war, ik wilde naar Camp Bay rijden en daar een beetje rondwandelen en kijken. Nu heb ik door een groot deel van Seapoint gewandeld en ben ik naar Greenpoint geweest. Hier staat ook 't WK stadium en is er een heel leuk park (de blaren helaas wat minder leuk). 's Avonds was ik dood op en ben ik lekker naar bed gegaan :)

Maandag ben ik opgehaald door Nicky, ze heeft voor mijn stage hier gezorgd en is een hele aardige en joviale vrouw. Ze heeft me meegenomen naar Woodside om daar mijn introductie mee te kijken (ze was zelf ook nieuwsgierig, en omdat mn auto nog niet klaar was weer terug te brengen). Woodside is de instelling waar ik stage ga lopen.
Deze instelling zorgt voor gehandicapten kinderen en young adults. De jongste is 4 en de oudste is nu 34 jaar. Deze kinderen hebben niet echt een leuk verleden en kunnen misbruikt zijn.
Woodside word gezien als een van de rijkere instellingen van Kaapstad. Er zijn 4 afdelingen: Jongens, Meisjes en 2x gemengd. Bij iedere afdeling werken er vrijwilligers of verzorgende. Per dienst zijn er 5 verpleegkundige aanwezig in het gehele huis. Vier verpleegkundige hebben een afdeling onder zich, en 1 verpleegkundige heeft het totale overzicht. Nou is de bedoeling dat ik met de verpleegkundige meeloop, maar ik ga ook per maand van afdeling wisselen.
Voor mijn opdrachten valt hier veel te doen, Nicky was ook helemaal enthousiast in wat ik kon gaan veranderen en welke inbreng ik kan geven.

Vandaag hoefde ik pas om 08:00 te beginnen. Ik dacht slim te zijn en om 07:00 te gaan rijden, het is zelf maar 20 min. rijden maar ik moest er nu dus 1,5 uur over doen. Ik reed perfect tot op t einde, ik miste mijn afslag, stond vast in de file en miste een andere afslag en stond weer vast in de file. Ik aan het stressen want ik vind het niet netjes om te laat te komen. Helemaal niks aan het handje, want ik was tenslotte aangekomen.
Ik kreeg een introductiegesprek met mijn begeleidster, die tevens ook de hoofdzuster is. Ze wil dat ik kwaliteitszorg gericht ga werken en mijn CAT-opdracht (soort van literatuuropdracht) hier compleet uitwerk en presenteer. Deze maand ga ik op een gemengde afdeling werken. Dit is een leuke afdeling, sommige kinderen kunnen er wel wat "engig" uitzien maar het jongste kindje van het centrum zit ook op deze afdeling en is echt een schatje, hij heeft een waterhoofd maar huppelt overal vrolijk bij en af en toe huilt die en moet die gaan slapen. In Woodside hebben ze ook een zwembad van 1m diep en 10m lang. Vandaag mochten de gemengde afdelingen gaan zwemmen en ik heb een tijdje toegekeken met nog wat andere kinderen op de kant, heel leuk om te zien. Je merkt heel goed de verschillende niveaus en dan heeft de helft van de kinderen extreme contracturen. Ondanks dat ze in het bezit zijn van liften tillen ze elk kind zelfstandig op en anders met z'n tweeën. Beschermingen tegen het stoten of decubitus worden opgelost met afwassponsjes op elkaar. Rapportages moet ik weer in mappen gaan schrijven :) en zo zijn er toch wel wat dingen waarvan je denkt, ben een stapje terug in de tijd. Deze stage gaat een hele uitdaging voor mij worden. Behoudens mijn opdrachten moet ik ook zorgen dat ik mijn collega's niet voor het hoofd ga stoten als de blanke die alles beter weet met haar leuke kwaliteitszorg. Ook ik ga heel veel van hen leren, gezien dit mijn eerste gehandicaptenzorg ervaring is.

  • 04 Februari 2015 - 15:15

    Madre:

    doe je wel voorzichtig, we willen je heel huids terug. dus koppie erbij als je auto rijdt. succes lieverd

  • 04 Februari 2015 - 18:18

    Padre:

    Troost je, in NZ ging ik ook weer per ongeluk rechts rijden :)

  • 05 Februari 2015 - 12:11

    Roos:

    klinkt toch wel onwijs leuk. en kwa jaren achteruit... alles relatief hoor (wij rapporteren ook nog steeds in mappen haha) xx

  • 05 Februari 2015 - 12:12

    Roos:

    ohja, we willen wel foto's hoor!:)

  • 09 Februari 2015 - 18:53

    Chris:

    heb je eerste blog gelezen hoor. met veel aandacht en tussendoor Google gebruikt om overal een impressie van te krijgen. Have fun en Ayo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Froukje

In 2013 heb ik stage gelopen in Finland en vrijwilligerswerk gedaan in Curacao. In 2014 heb ik 3 weken Engelse lessen in Los Angeles mogen volgen. Nu is 2015 begonnen, en mag ik stage gaan lopen Zuid-Afrika. Maar ook ga ik mijn lieve vriendin uit Buenos Aires bezoeken. Weer een jaar van reizen dus :)

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 14149

Voorgaande reizen:

05 Januari 2013 - 27 Augustus 2013

Inleiding

Landen bezocht: