Sauna & Helsinki - Reisverslag uit Lahti, Finland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu Sauna & Helsinki - Reisverslag uit Lahti, Finland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu

Sauna & Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Anne Froukje

20 Januari 2013 | Finland, Lahti

Vrijdag zijn om 10:00 opgestaan en hadden we de bus om 11:45 gepakt naar Hameenlinna. We kwamen pas om 13:30 in Hameenlinna aan. En de temperatuur was
-26. Daarna hadden we nog een andere bus moeten pakken naar Aulanko. Uiteindelijk waren we om 14:00 bij de spa. Daar kregen we gelukkig studentenkorting.
In de spa waren er maar 3 sauna’s. Terwijl er op de site stond dat er 17 verschillende waren. Ook was het zwembad niet heel groot. Toch hebben we er 2 uur doorgebracht en hebben we wel genoten. Om 16:30 namen we de bus terug naar Hameenlinna om daar iets te eten. We hadden een andere bus dan de heen weg. Dus wisten we niet precies waar we uit moesten stappen. Ondertussen waren we 2 dorpen verder. Nicole en ik zijn maar blijven zitten en uiteindelijk kwamen we toch nog goed uit.
Daarna zijn we uiteten gegaan bij Rosso. Dit was een Italiaans restaurant maar hij was erg lekker. We hadden de bus om 18:30 terug willen hebben maar we hadden niet goed gekeken want die reed alleen op zondag. Daarom moesten we de bus om 19:35 hebben. Toen zijn we Rosso weer ingegaan en hebben we warme chocomelk met marshmallows op. Gelukkig kwam de bus wel om 19:35. Rond 20:45 waren we thuis want de bus reed goed door! Toen hebben we alles uitgepakt en zijn we naar de 6e verdieping gegaan om nog even gezellig te doen met de IJslanders.
Om 23:00 lagen we in ons bed en gingen we slapen.


Zaterdag stonden we om 07:25 op.
We hadden al uitgezocht dat we om 8:50 op het station wilde zijn. En daarvoor zouden we nog even pinnen. Nou dat even pinnen ging dus niet door. Omdat de pinautomaat mijn bankpas had ingeslikt. Eerst had ik een voorbijganger gevraagd wat er stond. Maar die zei dat er geen bericht bij stond. Daarna heb ik de bank gebeld. Maar werd ik meteen van de lijn gegooid. Dus toen hebben we Tuula gebeld. Zij heeft ons goed opgevangen.
Ze vertelde ons dat we gewoon verder kon gaan en zij heeft geregeld dat ik mijn pas maandag op kan halen. Toch heb ik mama even gebeld en is mijn pas nu geblokkeerd. Ik was erg blij dat ik nog een pas bij mij heb. Dus nu ga ik voortaan binnen in de bank pinnen. Nicole en ik waren alsnog om 8:50 op het station en hebben we onze kaartjes gekocht. Onze trein reed om 09:17 want die was de helft goedkoper en nog steeds heel snel.
Het was nog steeds ontzettend koud: -26 graden. Onze haren waren dan ook binnen 3 minuten bevroren. In de trein zagen we ook nog onze dokter van de afdeling zitten.

Iets na tienen waren we in Helsinki. Daar hebben we een map gepakt en zijn we eerst maar cultureel gaan doen. We hebben 2 kerken bezocht die er meer als kastelen uitzagen, zo groot waren ze! Eentje was er open dus die hebben we nog van binnen gekeken. En hebben we een kaarsje aangestoken. Na de kerken zijn we langs de haven terug gelopen. We hadden de warme chocolademelk heel erg nodig want we waren bevroren in ons gezicht. De musea trok ons niet echt. Dus zijn we daarna naar de winkels gegaan! Ik had wat spullen nodig zoals: een nieuwe broek (de andere was kapot) En ook was mijn tas al een beetje kapot aan het gaan, en die brak in de winkel. Dus die had ik ook opeens nodig. Verder waren er niet echt speciale winkels met andere merken. We zagen wel dat het begin van de straat de H&M’s + prijzen waren en achterin de straat waren de Max Mara’s en andere dure winkels. De stad zelf was niet heel erg groot dus was je er zo doorgelopen. Na wat winkels bezocht te hebben zijn we even wat gaan eten. Daarna hadden we de stad eigenlijk al gezien. Maar Nicole had ook nog spullen nodig dus zijn we de warenhuizen afgegaan. Om 17:00 hadden we het nog niet gevonden.
Daarom waren we maar gaan eten in een lekker restaurant.
We hadden spaghetti met scampi’s en een lekkere saus.
Om 18:41 hadden we de trein teruggenomen. In de avond zouden we de IJslanders laten weten of we nog langs zouden komen maar eigenlijk waren we best moe. Ik heb nog een uurtje met Pieter gesproken en daarna zijn we om 22:00 gaan slapen.

Vandaag zijn we heerlijk uitgeslapen en hebben we niet veel gedaan. We hebben 3 wasjes gedaan en we hebben eindelijk de stofzuiger gevonden zodat we alle steentjes van de grond konden zuigen. Ook hebben we nog even boodschappen gedaan tot donderdag. Zodat we alleen even kleine dingetjes als nieuw brood hoeven te halen. Vanavond gaan we met de IJslanders naar Rax Golden buffet. Dit is zoveel eten als je wilt voor 8 euro p.p.
Woensdag is de laatste dag van de IJslanders dus wilden we nog even wat doen. Misschien dat we dinsdag na onze avonddienst nog langs ze gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne Froukje

In 2013 heb ik stage gelopen in Finland en vrijwilligerswerk gedaan in Curacao. In 2014 heb ik 3 weken Engelse lessen in Los Angeles mogen volgen. Nu is 2015 begonnen, en mag ik stage gaan lopen Zuid-Afrika. Maar ook ga ik mijn lieve vriendin uit Buenos Aires bezoeken. Weer een jaar van reizen dus :)

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 14165

Voorgaande reizen:

05 Januari 2013 - 27 Augustus 2013

Inleiding

Landen bezocht: