Een paar dagen werken. - Reisverslag uit Lahti, Finland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu Een paar dagen werken. - Reisverslag uit Lahti, Finland van Anne Froukje Veenemans - WaarBenJij.nu

Een paar dagen werken.

Blijf op de hoogte en volg Anne Froukje

12 Januari 2013 | Finland, Lahti

Na een paar dagen geen berichtje is er weer hier een:

We hebben 3 dagdiensten en 1 avonddienst gehad.
De eerste dagen waren best lang. We konden niet veel voor de patiënten betekenen en het communiceren ging ook niet echt lekker.
Eigenlijk voelde wij ons aardig nutteloos. Nicole en ik vroegen dan maar telkens wat we konden doen. Zo hebben we wel wat patiënten gewassen en konden we helpen met eten geven. De werkdruk bleef laag. Dus hadden we veel pauzes en zaten we telkens te wachten totdat iemand ons nodig had. Collega's zeggen dat de werkdruk nu wel laag is maar niet veel verschilt als de werkdruk hoog is.
In de avonddienst hadden we gelukkig meer werk te doen.
De patienten kregen om 16:00 nog een boterham met soep en dan werden de minder incontinente patiënten al klaargelegd voor slapen. En dan om 19:00 kregen ze nog een fruitpapje. Daarna gaan de incontinente patiënten verzorgd worden en gaan de deuren dicht. Nicole en ik mochten dan ook om 21:00 naar huis i.p.v 21:30.
Het einde van de week ervaarde we wel leuker dan het begin van de week. Het communiceren doen we met ons woordenboekje en demente patiënten. Die liggen dan helemaal in een deuk om onze uitspraak. En dan kunnen wij ons ook wel vermaken.
Verder hebben we in een ander boekje de belangrijkste dingen opgeschreven. Zodat we die sneller bij de hand hebben.

Vandaag waren we onverwachts vrij. Dus hadden we niks gepland.
Daarom hebben we boodschappen gedaan en onze was. Helaas hadden we geen droger dus hing onze kleding door heel ons appartement te drogen. Daarna zijn we nog een stukje gaan wandelen en bij het meer uitgekomen. Eigenlijk wilde we dit morgen gaan doen. We kregen het dan ook erg koud en zijn terug gegaan. We weten dat we op het ijs kunnen staan dus gaan we morgen rechtstreeks erheen en een groot stuk er over wandelen.
Het is best bijzonder. Vorig jaar vond ik het brielsemeer bijzonder maar dit is 10x zo groot. Ook stonden we op een schoonstuk sneeuw en zakte we er tot onze boven been in. Dat was best koud! Gelukkig hadden we een maillot onder onze broek!
In de avond zijn we uiteten gegaan. We hebben lekker een varkenssteak met groente en sla op en als toetje een speciale brownie met ijs en fruit op. Daarna zijn we nog even een drankje gaan doen. We hadden de eerste week te vieren dus namen we een wijntje. Nou dat was 6,50 dus dat gaan we maar niet te vaak doen.

Al met al hebben we een leuke week gehad en uiteindelijk vloog het ook wel voorbij. Maandag hebben we een dagdienst, dinsdag een avonddienst en woensdag gaan we de nacht in. Dat gaat wel een zware nacht worden. Vrijdag hebben we Helsinki verplaatst omdat we dan nog met de IJslanders uiteten kunnen.
Dan vliegt de week weer zo voorbij.
xx

• 13 Januari 2013 - 23:13

Alettaveenemans:

Voor de nacht dan maar spelletjes mee of een film om wakker te blijven. DAt wordt wel je eerste ervaring met een nachtdienst. Ook wel weer bijzonder dat dat in Finland is. Dikkekus

• 15 Januari 2013 - 16:02

Ellen De Kramer:

Wat leuk om jullie zo te volgen. Hoe koud is het bij jullie?
    Lekker he zo'n duur wijntje.

Hier is het inmiddels ook winter geworden met sneeuw en temperaturen onder 0; niet te vergelijken met jullie weersomstandigheden denk ik.

Hoe is jullie Fins? Al wat woorden geleerd?

Veel plezier!!!!!!!!!!

Ellen de Kramer

• 17 Januari 2013 - 21:12

Anne Froukje Veenemans:

Hoi ellen,
    Morgen mogen we -16 graden verwachten.
    Ons Fins is nu wat basiskennis. We komen er aardig mee uit de voeten.
    Verder gaat het hier prima!